Každý chce vlasy, ktoré sú silné, lesklé a ľahko sa s nimi manipuluje. Dostať sa na toto miesto však môže byť náročné. Väčšina z nás musí riešiť nejaký problém s vlasmi, ktorý stojí v ceste zdravej hlave zámkov.

Gény zohrávajú úlohu, pokiaľ ide o typ, silu a objem vlasov. To však neznamená, že nemáte kontrolu nad svojimi vlasmi.

V tomto článku sa pozrieme na 10 krokov, ktoré môžete podniknúť, aby ste posilnili svoje pramene, podporili rast vlasov a vylepšili vzhľad, dojem a zdravie vlasov.

1. Znížte teplotu

Fény, žehličky, horúce natáčky a ďalšie vyhrievané stylingové náradie môže spôsobiť, že si vaše vlasy vyberú daň, najmä ak sú jemné, suché alebo náchylné na lámanie. Príliš veľa tepla môže vlasy oslabiť, čo vedie k poškodeniu alebo krepovateniu prameňov.

Aby sa obmedzilo poškodenie sušením vlasov, vedci, ktorí uskutočnili štúdiu z roku 2011, dôveryhodnému zdroju odporúčajú držať fén asi 6 palcov od povrchu vašich vlasov a sušičku udržiavať v pohybe a nesústredenú na jednom mieste.

Obmedzte svoje fénovanie a ďalšie kúrenie na styling dvakrát až trikrát týždenne, aby ste vlasom poskytli čas na zotavenie.

Nastavte svoju sušičku a ďalšie vyhrievané tvarovacie nástroje na nižšiu teplotu, aby ste znížili pravdepodobnosť poškodenia vlasov. Môžete tiež zvážiť použitie tepelného ochranného prostriedku na vlasy, aby ste minimalizovali ich poškodenie.

2. Zvýšte príjem vitamínov

Rovnako ako zvyšok tela, aj vaše vlasy potrebujú špecifické vitamíny a minerály, aby boli zdravé a silné. Výskum dôveryhodného zdroja ukázal, že výživové nedostatky môžu súvisieť s vypadávaním vlasov.

Vitamíny a minerály, ktoré môžu byť pre rast vlasov najdôležitejšie, sú:

Vitamín A: nachádza sa v sladkých zemiakoch, mrkve, tekvici, špenáte, mlieku, vajciach a jogurte
Vitamíny skupiny B, najmä biotín: nachádzajú sa vo vaječnom žĺtku, pečeni, lososoch, avokáde, orechoch a semenách a mliečnych výrobkoch
Vitamín C: dobrým zdrojom sú citrusové plody, jahody a paprika
Vitamín D: nachádza sa v tučných rybách, vaječnom žĺtku a obohatených potravinách ako mlieko a pomarančový džús
Vitamín E: dobrým zdrojom sú slnečnicové semiačka, mandle, špenát a avokádo
Železo: nachádza sa v ustriciach, mušliach, vajciach, červenom mäse, šošovici a špenáte
Zinok: dobrým zdrojom sú ustrice, hovädzie mäso, tekvicové semiačka a šošovica
Ak je ťažké získať potrebné živiny z potravín, ktoré konzumujete, môžete zvážiť užitie multivitamínu, ktorý obsahuje tieto vitamíny a minerály.

Je však dôležité poradiť sa so svojím poskytovateľom zdravotnej starostlivosti skôr, ako začnete užívať akékoľvek doplnky, najmä biotín. Výskum dôveryhodného zdroja ukazuje, že nadmerný príjem biotínu môže ovplyvniť výsledky laboratórnych testov, ako sú napríklad testy určené na detekciu infarktu.

3. Šampón

Udržiavanie čistých vlasov je dôležité. Väčšina šampónov však používa prísady, ktoré zbavujú vaše vlasy prírodných olejov v snahe znížiť ich mastnotu a odstrániť nečistoty.

Pokiaľ vaše vlasy nie sú extrémne mastné, môžete pravdepodobne každý deň namiesto toho umývať šampónom dvakrát až trikrát týždenne. Príliš časté umývanie vlasov ich môže vysušiť a prípadne oslabiť.

Nepoužívajte tiež príliš veľa šampónu. Podľa Americkej dermatologickej akadémie potrebujete na čistenie vlasov iba štvrtinové množstvo šampónu nanášaného väčšinou na pokožku hlavy.

4. Masírujte si pokožku hlavy

Zvýšenie krvného obehu vo vašej pokožke hlavy môže pomôcť zlepšiť zdravie a stav pokožky hlavy a tiež zvýšiť prietok krvi do vlasových folikulov.

Podľa malej štúdie z roku 2016 Trusted Source môže mať 4-minútová denná masáž pokožky hlavy schopnosť časom zväčšiť hrúbku a pevnosť vlasov.

Môžete si masírovať vlastnú pokožku hlavy vyvíjaním tlaku krúživými pohybmi končekmi prstov po dobu niekoľkých minút. Môžete to urobiť na suché vlasy alebo keď sú vlasy mokré, tesne pred nanesením šampónu.

Môžete si kúpiť aj masér pokožky hlavy. Tieto ručné zariadenia podobné kefke pracujú na stimulácii pokožky hlavy.

5. Zvyšujte obsah bielkovín v strave

Pre rast vlasov je dôležitý dostatok bielkovín v strave, pretože vlasové folikuly pozostávajú väčšinou z bielkovín. Výskum dôveryhodného zdroja ukazuje, že nedostatok bielkovín v strave môže mať za následok rednutie vlasov a ich vypadávanie.

Potraviny bohaté na bielkoviny, ktoré môžu pomôcť zlepšiť zdravie vlasov, zahŕňajú:

  • vajcia
  • ryby, ako makrela a losos
  • orechy a semiačka
  • chudé mäso
  • špenát a kel
  • fazuľa a strukoviny

6. Vyskúšajte masku z vaječného žĺtka

Vaječný žĺtok obsahuje rovnaké bielkoviny, ktoré tvoria silný vlasový folikul. A podľa štúdie Trusted Source z roku 2018 môžu peptidy vo vaječnom žĺtku pomôcť stimulovať rast vlasov.

Vaječný žĺtok obsahuje aj niekoľko základných živín, ktoré boli prepojené s rastom vlasov a zdravými vlasmi, vrátane vitamínov A a D, biotínu a kyseliny listovej.

Masku z vaječného žĺtka si môžete vyrobiť podľa týchto krokov:

Použite 3 žĺtky a 3-4 lyžice. mierne teplého kokosového oleja.
Obe ingrediencie spolu dobre premiešame.
Akonáhle je zmes dobre premiešaná, naneste si ju na pokožku hlavy a korene.
Po nanesení zmesi si nasaďte na hlavu čiapku so sprchou.
Nechajte to sedieť na hlave 10–15 minút.
Vypláchnite ju studenou vodou.

7. Použite studené opláchnutie

Sprchovanie príliš horúcou vodou môže spôsobiť tepelné poškodenie vlasov, a to tak pri korienkoch, ako aj na pokožke. Para v sprche môže otvoriť kutikuly na vlasoch, čo môže mať za následok vlasy suché, kučeravé a náchylné na lámanie.

Na ochranu vlasov napenite vlažnou vodou. Potom sprchu ukončite rozprašovaním studenej vody na vlasy a pokožku hlavy. To vám môže pomôcť utesniť vlasovú kutikulu a vlasy si tak ľahšie udržia vlhkosť.

8. Používajte aloe vera

Aloe vera je bohatá na vitamíny A, C a E-dôveryhodný zdroj. Tieto vitamíny môžu pomôcť podporiť zdravý rast buniek vrátane buniek vo vlasoch. Okrem toho aloe vera obsahuje aj vitamín B-12 a kyselinu listovú, ktoré môžu byť užitočné pri podpore zdravých vlasov.

Nie je však jasné, či tieto prospešné vitamíny skutočne preniknú do pokožky hlavy pri lokálnej aplikácii aloe vera.

Čistý gél rastliny aloe môžete naniesť na vlasy a pokožku hlavy, alebo vyhľadať vlasové produkty, ktoré obsahujú zložky aloe vera. Môžete si tiež vyrobiť vlastnú masku na vlasy z aloe vera na extra kondicionovanie.

9. Vymeňte uterák za tričko

Podľa odborníkov na starostlivosť o vlasy môže trenie mokrých vlasov froté uterákom po umytí spôsobiť poškodenie a lámanie vlasov v dôsledku trenia, ktoré sa medzi uterákom a vlasmi vytvorí.

Môžete sa rozhodnúť pre uterák z mikrovlákna, alebo jednoduchšie a lacnejšie riešenie je použiť jednoduché bavlnené tričko.

Hladká tkanina trička spôsobí pri sušení menšie trenie, a teda menšie poškodenie a krepovatenie. Ak chcete použiť tričko na vlasy, postupujte takto:

Po umytí a opláchnutí jemne stlačte časti vlasov, aby ste odstránili čo najviac vody.
Pokloňte hlavu dopredu a tričko si omotajte okolo hlavy turbanovým štýlom.
Vlhké vlasy nechajte zabalené v košeli 5–10 minút, potom ich rozbaľte.
Tričko jemne stlačte okolo všetkých častí vlasov, ktoré majú prebytočnú vlhkosť, potom ich vysušte a upravte ako obvykle.

10. Vyskúšajte ošetrenie horúcim olejom

Ošetrenie horúcim olejom je obľúbenou voľbou, ktorá pomáha obnoviť vlhkosť suchým, krepatým alebo poškodeným vlasom.

Obzvlášť prospešné môže byť ošetrenie kokosovým a avokádovým olejom. Podľa štúdie Trusted Source z roku 2003 má kokosový olej schopnosť znižovať stratu bielkovín v poškodených aj nepoškodených vlasoch.

Rovnako ako kokosový olej, aj avokádový olej obsahuje esenciálne mastné kyseliny a tiež vitamíny A, B-5 ​​a E.

Pri výrobe vlastnej úpravy horúcim olejom postupujte nasledovne:

Zmiešajte dohromady 1 – 2 lyžice. panenský kokosový olej (izbová teplota) a 1-2 lyžice. avokádový olej. Môžete použiť viac alebo menej, v závislosti od toho, aké dlhé sú vaše vlasy, ale pomer oboch olejov udržiavajte zhruba rovnaký.
Vložte olejovú zmes do sklenenej nádoby a jemne ju položte do hrnca s horúcou vodou.
Olej nechajte spolu rozpustiť a zahrejte ho vnútri nádoby asi 2 minúty. Nechcete, aby bol olej príliš horúci, iba mierne teplý a dobre zmiešaný.
Vyskúšajte teplotu na zadnej strane zápästia. Malo by to byť vlažné, nie horúce. Ak sa zdá, že je olej horúci, nedotýkajte sa ho. Počkajte, kým nevychladne.
Akonáhle má olejová zmes bezpečnú teplotu, naneste si ju na pokožku hlavy, korienky vlasov a konce. Olej vmasírujte do zvyšku vlasov.
Naneste sprchovú čiapku a nechajte olej 20 minút preniknúť do vlasov.
Dobre opláchnite vlažnou vodou.

Dosiahnutie silných a zdravých vlasov si vyžaduje prácu na všetkých frontoch.

Aj keď je dôležité minimalizovať tepelné poškodenie a premývanie, ráta sa aj to, čo si dávate do tela. Vyvážená strava, ktorá obsahuje širokú škálu vitamínov, minerálov a zdrojov bielkovín, môže pomôcť zvýšiť zdravie vašich vlasov a pokožky hlavy.

Ak spozorujete, že sa vaše vlasy stali náchylnými na lámanie alebo že vám vypadávajú viac vlasov ako obvykle, stojí za to spomenúť ich lekárovi. Vypadávanie vlasov je pre mnohých mužov a ženy bežné, ale niekedy môže naznačovať základný zdravotný stav.

Nechajte odpoveď